مرحله دوم : ذخیره کردن فایل
: برنامه تایپ شده را با نام فایل FirstApplet.Java در فولدری که در مرحله یک ایجاد کرده اید ، ذخیره نمائید.
نسبت به استفاده از حروف بزرگ و کوچک در نام فایل دقت گردد چراکه در آینده فایل با
همین نام مورد دستیابی قرار خواهد گرفت .
مرحله سوم : کمپایل برنامه پنجره
MS-DOS را فعال و با استفاده از دستور CD ، در فولدری که فایل FirstApplet.java قرار دارد ، مستقر شده و دستور
زیر را به منظور ترجمه برنامه نوشته شده ، تایپ نمائید :
javac FirstApplet.java |
نام فایل
حاوی برنامه را بدرستی تایپ نمائید ( دقت لازم در رابطه با حروف بزرگ و کوچک )
مرحله چهارم : تصحیح و برطرف
کردن خطاء :در صورت وجود خطاء ، می بایست نسبت به رفع اشکالات
موجود اقدام کرد
مرحله پنجم : ایجاد یک صفحه Html :به منظور
نگهداری و استفاده از اپلت ایجاد شده ، یک صفحه وب ایجاد و اطلاعات زیر را در آن
قرار دهید :
فایل Html |
<html> <body> <applet code=FirstApplet.class width=200 height=200> </applet> </body> </html> |
فایل فوق
را با نام applet.htm و در فولدری با نام مشابه ذخیره نمائید.
مرحله ششم : اجرای اپلت :پنجره
MS-DOS را فعال و دستور زیر را به
منظور اجرای اپلت تایپ نمائید :
appletviewer applet.htm |
پس از
اجرای اپلت ، یک خط قطری از گوشه بالای سمت چپ بسمت گوشه پائین سمت راست را مشاهده
خواهید کرد . بدین ترتیب اولین برنامه جاوا نوشته و اجراء گردید.
توضیجات و تشریح برنامه
برنامه نوشته شده یک اپلت ساده جاوا است . اپلت ، نوع
خاصی از برنامه های جاوا بوده که می توان آنها را در یک مرورگر اجراء کرد. اپلت
های جاوا در مقابل برنامه های کاربردی جاوا مطرح شده اند. برنامه های کاربردی جاوا
، برنامه هائی بوده که می توان آنها را بر روی یک ماشین محلی اجراء نمود. برای
کمپایل نمودن اپلت از برنامه javac استفاده شده است . در ادامه به منظور تگهداری اپلت و فراهم نمودن
محیط لازم برای اجرای آن ، یک صفحه وب ایجاد و اپلت در صفحه فوق صدا زده شده است .
برای اجرای یک اپلت می توان از برنامه appletviewer نیز استفاده کرد.
برنامه نوشته شده صرفا" دارای ده خط برنامه است . برنامه
فوق ساده ترین نوع اپلتی است که می توان ایجاد کرد. به منظور شناخت کامل عملکرد
برنامه فوق ، لازم است با تکنیک های برنامه نویسی شی گراء آشنائی لازم وجود داشته باشد.
بدین منظور بر روی یکی از خطوط برنامه متمرکز و عملکرد آن توضیح داده می شود :
g.drawLine(0, 0, 200, 200); |
خط فوق
مسئول انجام عملیات مورد نظر در برنامه است . دستور فوق ، خط قطری را رسم خواهد
کرد. سایر خطوط برنامه در ارتباط با خط اصلی فوق می باشند. با دستور فوق به
کامپیوتر گفته شده است که ، خطی را از گوشه سمت چپ بالا ( مختصات صفر و صفر
) به گوشه سمت راست پائین ( مختصات 200 و 200 ) رسم کند.
در صفحه
وب ، اندازه پنجره مربوط به اجراء و نمایش اپلت ( در مرحله پنج ) به ابعاد 200 و
200 مشخص شده است. در برنامه فوق از متدی ( تابع ) با نام drawLine استفاده شده است . متد فوق ،
چهار پارامتر را بعنوان ورودی اخذ می نماید (0,0,200,200) . انتهای خط با استفاده
از کاراکتر ";" مشخص شده است . نقش کاراکتر فوق نظیر
استفاده از نقطه در انتهای جملات است . ابتدای خط با حرف g. شروع شده است . بدین ترتیب مشخص شده است که قصد فراخوانی
متدی با نام drawLine با
نام شی g وجود دارد.
یک متد ، نظیر یک دستور است . متد ها به کامپیوتر اعلام می
نمایند که می بایست یک کار خاص انجام گیرد. drawLine ، به کامپیوتر اعلام می نماید
که ، خطی افقی با مختصات مشخص شده را رسم نماید. با تغییر مختصات مربوطه (
پارامترهای متد drawLine) می توان خطوط متعدد و با استفاده از مختصات مشخص شده را رسم
نمود.
از چه توابع دیگری بجز drawLine می توان استفاده کرد ؟ بدین
منظور لازم است که به مستندات مربوط به کلاس Graphice مراجعه گردد. در زمان نصب محیط
پیاده سازی جاوا و مستندات مربوطه ، یکی از فایل هائی که بر روی سیستم شما نصب
خواهد شد ، فایل java.awt.Graphice.html است . فایل فوق کلاس Graphic را تشریح می نماید. drawLine صرفا" یکی از متدهای کلاس Graphic بوده و در این زمینه متدهای
متعدد دیگر به منظور رسم خطوط ، کمان ، چند ضلعی، تغییر و ... وجود
دارد.
جاوا دارای کلاس های متعدد بوده و هر کلاس نیز دارای متدهای
فراوانی است . مثلا" کلاس Color دارای مجموعه ای از متدها به منظور تعریف و نتظیمات مربوط به رنگ
است .SetColor نمونه ای در این زمینه است . در
زمان استفاده هاز هر یک از متدهای مربوط به کلاس های جاوا می بایست در ابتدای
برنامه با استفاده از دستور import زمینه استفاده از آنان را فراهم کرد.
اشکال زدائی
در زمان نوشتن برنامه های کامپیوتری ، ممکن است به خطاهای
متفاوت برخورد نمائیم . خطاهای برنامه نویسی دارای انواع متفاوتی نظیر :
خطای گرامری ، خطای زمان اجراء و خطای منطقی می باشند. تمام خطاهای فوق صرفنظر از
ماهیت مربوطه را ، اشکال (Bugs) گفته و عملیات مربوط به برطرف کردن اشکال را اشکال زدائی (debugging) می گویند. اشکال زدائی برنامه
های کامپیوتری همواره زمان زیادی از وقت برنامه نویسان را بخود اختصاص خواهد داد.
در زمان نوشتن یک برنامه در صورتی که مجموعه قوانین
موجود در رابطه با زبان برنامه نویسی رعایت نگردد ( مثلا" عدم استفاده از
کاراکتر ";" در انتهای جملات در جاوا ) ، کمپایلر در زمان ترجمه برنامه
، یک خطای گرامری را تشخیص و اعلام می نماید . در چنین مواردی می بایست قبل
از هر اقدام دیگر ، نسبت به برطرف نمودن اشکال گزارش داده شده ، اقدام کرد. پس از
ترجمه موفقیت آمیز یک برنامه ( عدم وجود خطای گرامری ) ، برنامه اجراء می گردد. در
زمان اجرای یک برنامه ممکن است با نوع دیگری از خطاء مواجه گردیم . خطاهای فوق را
، خطای زمان اجراء می نامند. در صورتی که برنامه دارای خطای زمان اجراء
نباشد و بطور کامل اجراء گردد ، ممکن است خروجی تولید شده توسط برنامه متناسب با
خواسته تعریف شده نباشد. خطاهای فوق را خطاهای منظقی گویند و به علت عدم استفاده
درست از دستورات و یا استفاده نامناسب از الگوریتم ها در یک برنامه بوجود می آیند.
در چنین مواردی لازم است برنامه نویس ، برنامه نوشته شده را مجددا" بازبینی
نموده و با دنبال نمودن بخش های مربوطه و در صورت لزوم الگوریتم های استفاده شده ،
خطای موجود را تشخیص و نسبت به رفع آن اقدام و مجددا" برنامه را کمپایل و
اجراء نماید.